Placówki ProKids Solution są nastawione na nauczanie języka metodą immersji. Czym jednakże jest immersja językowa i jak nasz zespół się nią posługuje?
Czym jest immersja językowa?
To podejście pedagogiczne do nauczania języków, które stawia na całkowite zanurzenie ucznia w języku docelowym. Odbywa się to poprzez codzienny kontakt i komunikację w różnych, przede wszystkim naturalnych sytuacjach. Głównym założeniem metody jest bowiem teza, iż najskuteczniejszym sposobem na naukę języka jest otaczanie się nim w codziennym życiu – tak samo jak dzieci uczą się swojego ojczystego języka od rodziców dzięki czemu stają się tzw. Native Speakerami. Warto dodać, że immersja językowa wykorzystuje naturalną zdolność mózgu do uczenia się poprzez obserwację, interakcję oraz praktykę w sytuacjach spontanicznych dla ucznia.
Jak to wygląda w praktyce?
Istnieje kilka różnych sposobów stosowania metody immersji językowej. Jednym z nich jest nauka języka w kraju, w którym jest on używany jako język ojczysty. Uczniowie, którzy uczą się języka angielskiego mogą podróżować do Stanów Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii, aby codziennie słuchać, mówić, czytać i pisać w tym języku. W ten sposób są stale narażeni na język w różnych kontekstach, co przyspiesza proces nauki.
Jest jednak sposób, by języka obcego (np. angielskiego) uczyć się metodą immersji w Polsce. Istnieją bowiem placówki międzynarodowe, w których zatrudniani pracownicy są wyłącznie anglojęzyczni lub też ich poziom znajomości języka angielskiego nie jest niższy niż C1. Wszystkie czynności odbywające się w trakcie dnia w żłobku, przedszkolu czy szkole prowadzone są w języku angielskim. Dodatkowo pedagodzy korzystają z narzędzi edukacyjnych tj. gry i zabawy z językiem, czytają książki w języku obcym, uczą podstaw matematyki, a także wierszyków, piosenek i inscenizacji aktorskich. Dzięki temu uczniowie są zachęcani do eksperymentowania z językiem.
Popełnianie błędów językowych w metodzie immersji językowej nie jest piętnowane co znosi barierę językową i sprawia, że uczniowie chętniej podejmują ryzyko komunikacji. Jednym słowem popełniając błędy uczą się na nich, a jeśli nie potrafią wyrazić swoich myśli – próbują i z pomocą pedagoga starają się dotrzeć do prawidłowej konstrukcji zdania.
Czy jest to metoda dostępna dla mojego dziecka?
Pierwsza międzynarodowa szkoła prywatna w Polsce, gdzie językiem nauczania był wyłącznie angielski, powstała na początku XX wieku. Obecnie placówek o charakterze międzynarodowym jest wiele w naszym kraju. Iistnieją one dzięki ustawie o systemie oświaty z 1991 roku, która umożliwia zakładanie placówek niepublicznych na zasadach określonych przez przepisy oświatowe. Międzynarodowe prywatne placówki oświatowe są zwykle zarejestrowane jako placówki niepubliczne i działają na podstawie autoryzacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Decydując się na edukację w jednej z takich instytucji należy zwrócić uwagę na potrzeby indywidualne dziecka. Immersja językowa wiąże się bowiem z nakładaniem na dzieci dodatkowych bodźców. Dziecko musi być skupione, uważne, otwarte na rozmowę i zrozumienie rozmówcy. Niektóre dzieci będą więc potrzebowały większej ilości odpoczynku po szkole. Inne zaś ruchu na świeżym powietrzu i aktywności w języku ojczystym. Mając na uwadze dobro dzieci, ProKids zatrudnia specjalistów z zakresu integracji sensorycznej, psychologów, fizjoterapeutów, logopedów, a także oligofrenopedagogów, którzy wraz z rozwojem dziecka w placówce obserwują ucznia i starają się podpowiadać rodzicom jak wesprzeć dziecko na każdym etapie nauczania.